no-img
مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی

مبانی نظری فرهنگ پذیری،فرهنگ،تهاجم فرهنگی،تاثیر تلویزیون | مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی


مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

مبانی نظری فرهنگ پذیری،فرهنگ،تهاجم فرهنگی،تاثیر تلویزیون
pro
مهر ۲۰, ۱۳۹۶
۲۰,۰۰۰ تومان
0 فروش
۲۰,۰۰۰ تومان – خرید

مبانی نظری فرهنگ پذیری،فرهنگ،تهاجم فرهنگی،تاثیر تلویزیون


مبانی نظری فرهنگ پذیری،فرهنگ،تهاجم فرهنگی،تاثیر تلویزیون

 

توضیحات:

 

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

تعدادت صفحات: ۸۴ صفحه
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری

 

فرهنگ پذیری

«جامعه و علوم اجتماعی جامعه شناسی»

تطابق با همنوایی عمیق فرد با هنجارها و موازین فرهنگی یک جامعه را فرهنگ پذیری گویند.

فرهنگ پذیری یا جریانی را که طی آن فرد فرهنگی می شود می توان به دو دسته تقسیم نمود فرهنگی پذیری یک سویه و فرهنگ پذیری دو سو به فرهنگ پذیری یک سویه مربوط به کودکان می شود و به این دلیل یک سویه نام گرفته است که کودک در مقابل پذیرا شدن ارزش های جدید منفعل است یعنی آنکه جریان تاثیر ارزش ها یک طرفه و تنها از جانب جامعه بسوی کودک است و او مقاومتی در برابر این ارزش ها از خود بروز نداده و نمی توان بر جامعه تاثیری متقابل داشته باشد کودک بتدریج و ابتداء از طریق خانواده بعنوان میانجی با ارزش ها و نهادها و واقعیت های اجتماعی آشنا می گردد.

فرهنگی شدن طفل از طریق خانواده به دو طریق صورت می گیرد. ناآگاهانه و آگاهانه

انتقال ناآگاهانه هنجارها به طفل از طریق سرمشق قراردادن و اقتباس رفتار و کردار و گفتار والدین می گیرد و بدین ترتیب بدون آنکه والدین خود متوجه باشند کودک بتدریج با الگوهای رفتار و کرداری آشنایی می یابد که وی از بسوی اطرافیان مشاهده می کند. این مرحله مرحله ای است حساس که شخصیت طفل بوسیله این الگوهای رفتار و کردار و گفتار بتدریج شکل گرفته و پایه ریزی می شود.

از طرف دیگر انتقال هنجارها به کودک از طریق ناآگاهانه بدین معنی است که والدین با آموزش مستیم و امر و نهی و تشویق و یا ممانعت وی را عمداً با هنجارها و موازین زندگی اجتماعی آشنا ساخته و بگونه ای که خود ترجیح می دهند و با توجه به برداشتی که از هنجارهای اجتماعی دارند سعی در اجتماعی شدن و فرهنگی نمودن وی می نمایند.

آشنایی و سپس همنوایی عمیق کودک با هنجارهای اجتماعی در دو وضعیت آگاهانه و ناآگاهانه از آن جهت اهمیت فراوان دارد که این جریان جریانی است یک سویه و بنابراین ذهن کودک مساعد و آماده است از برای هر آنچه که می‌بیند می شنود و حس می کند در حالیکه جریان فرهنگی شدن در بزرگسالان جریانی دو سویه بدین معنا که در مورد افرادی مصداق دارد که شخصیت آنان  تکوین یافته و دارای فرهنگ پیش‌بینی  باشد در  چنین حالتی  فرهنگ‌پذیری تبدیل به جریانی پچیده می شود و فرهنگ جدید به سهولت فرد را تحت سلطه و تأثیر خود قرار نخواهد داد.

فرهنگ پذیری دو سویه می توان از چند طریق به وجود آید.

  1. مهاجرت‌های بین المللی
  2. برخوردهای تاریخی اقواه
  3. سلطه استعمار گران بر مستعمران

 

خرده فرهنگ

جامعه و علوم اجتماعی علوم اجتماعی جامعه شناسی

فرهنگهای قومی قبیله ای ناحیه ای گروههای زبانی یا اقیلیت های مذهبی و نیز فرهنگهای ویژه و فرعی گروههای شغلی طبقات قشرهای موجود در یک کشور از خرده فرهنگ تشکیل گردیده که البته هر کدام در عین داشتن ویژگیهای خاص خود با فرهنگ کهن جامعه مبانی مشترکی دارند.

بعنوان مثال ویژگیهای مردم لرستان از لحاظ گویش آداب و رسوم شکل لباس پوشیدن مهمان نوازی، ازدواج و مشخص و متمایز می کند این فرهنگ ویژه و خرده فرهنگ لری می گوییم که در حالیکه جزئی از فرهنگ ایرانی تلقی می شود ولی ویژگیهای خاص خود را دارد .

خرده فرهنگها را در بین قشرها یا طبقات شهری نیز می توانیم مشاهده کنیم . مثلاً در یک شهر واحد مثل تهران با اصفهان با مشهد قشرها و گروههای شغلی معینی وجود دارند که هر کدام در محدوده فرهنگی خاصی قرار دارند. اصطلاحات و استعارات طرز سخن گفتن لباس پوشیدن، برخوردهای اجتماعی طرز تلقی آنها از واقعیت کاملاً با یکدیگر متفاوت بوده و راضی می توان آنها را از هم تمییز داد بهمین دلیل جماعت بازاری، کسانی که در بوروکراسی دولتی بکار مشغولند، افسران ارتش پزشکان، رانندگان تاکسی و … هر یک دارای خرده فرهنگ ویژه دارای بوده و در برخوردهای اجتماعی تا حدود زیادی رفتار آنها انعکاسی از تعلق آنها به خرده فرهنگ خاصی است توجه به خرده فرهنگهای یک کشور اعم از فرهنگهای قبیله ای مذهبی و طبقه ای در جامعه شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در حقیقت یکی از راههای شناخت فرهنگ یک کشور آشنایی دقیق با خورده فرهنگها فرعی آن کشور است زیرا درست است که آگاهی از تاریخ یک قوم و حوادثی که در طول قرون و اعصار بر آن قوم گذشته است لازمه و شرط عمده ای برای شناخت فرهنگ آن جامعه ات ولی تاریخ تنها کلیات و حوادث عمده را در ارتباط با شناخت فرهنگی بازگو می نماید در حالیکه تحقیق در خرده فرهنگهای یک ملت این امکان را بوجود می آورد که بتوانیم به عمق و کنه خلقیات و روحیات آن ملت پی برده، کارکردهای آداب و رسوم و سنت ها را درک نموده و عناصر فرهنگ جامعه را نه بالا بلکه از پائین و بصورت میکرو بازشناخته و تعریف کنیم .



موضوعات :
ads

دیدگاه ها