خانه / دانلود / مبانی نظری وپیشینه تحقیق پان ترکیسم

مبانی نظری وپیشینه تحقیق پان ترکیسم

مبانی نظری وپیشینه تحقیق پان ترکیسم

 

توضیحات:

 

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

تعدادت صفحات: ۲۸ صفحه
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری

 

فصل دوم : پیشینه موضوع و چارچوب نظری آن                 8

نگاهی به سابقه تاریخی پان ترکیسم در آذربایجان                   9

بحث های نظری درباره مسئله قومیت و ناسیونالیسم قومی                  11

مفهموم بندی قومیت و گروههای قومی                            12

ظهور و گرایشهای سیاسی در آذربایجان                          16

نقش نخبگان سیاسی و فکری در شکل دادن به هویت قومی                16

قوم گرایی و سیاست بین الملل                                 18

شکل گیری هویت قومی در جریان مبارزه نخبگان برای کسب قدرت             19

تاریخچه رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان                       21

مهمترین شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان                     21

شبکه تلویزیونی ANS                                  21

شبکه تلویزیونی Space                                 22

شبکه تلویزیونی Lider                                 23

شبکه تلویزیونی اجتماعی جمهوری آذربایجان                         23

شبکه تلویزیونی AZ TV                                24

تلویزیون آزادلیق                                    25

شبکه های تلویزیونی که توسط عناصر قوم گرا پان ترکیسم راه اندازی شده است      26

 

تلویزیون ندای آذربایجان                                 26

تلویزیون اودلاریوردو                                 26

تلویزیون آنا یورد                                   27

تلویزیون گونی آذربایجان(گوناز تی وی)                        27

 

 

نگاهی به سابقه تاریخی پان ترکیسم در ایران

 

معنای اصطلاح پان ترکیسم :

 

پان در لفظ یونانی به معنای خدای چوپانان و در لاتین پیشوندی است که معنی و عموم را می دهد.

از اواخر قرن هیجدهم میلادی با پیدایش نهضتهای ناسیونایستی و دین بعضی ها آن را به ابتدای قوم، نژاد و دین خود اضافه کردند که هدف آنان وحدت سیاسی، نژادی، دین و غیره بود مانند پان عربیسم ، پان ژرمانیسم ، پان اسلامیسم ، پان ترکیسم و… این موارد در قرن بیستم رنگ بیشتری به خود گرفت (۱) (دایره المعارف دانش بشری)

 

سابقه تاریخی پان ترکیسم در ایران

 

نفوذ مکتب ناسیونالیست غیر مذهبی اروپایی در جهان اسلام در اواخر قرن نوزدهم از یک طرف زمینه را برای ظهور پان ترکیسم و در امپراطوری عثمانی و خارج از آن فراهم ساخت به طوری که برخی از نخبگان ترک زبان قفقاز و آذربایجان ایران که تحت تاثیر این اندیشه ها قرار گرفته بودند پیرو ایدئولوژی پان ترکیسم شدند و تلاش کردند مسئله قومیت را در آذربایجان مطرح کنند از طراف دیگر پیروزی انقلاب اکتبر در روسیه و مقبولیت اندیشه مارکسیت – لنینسیتی خود گردانی در میان آذری های ایران و نخبگان ترک زبان قفقاز در باکو اندیشه خود مختاری محلی را در آذربایجان ایران پروراند.

گروهی از روشنفکران عثمانی در قرن نوزدهم به احتمال قوی نخست کسانی بودند که تحت تاثیر گفتمان ناسیونالیست غیر مذهبی غربی قرار گرفتند این گروه که «عثمانی های جوان» نام داشتند اولین محفل ناسیونالیستی را در امپراتوری عثمانی تشکیل دادند .

و مشوق اصلاحات به شیوه کشورهای اروپایی شدند و در نتیجه این اصلاحات فرهنگ سنتی مسلط در امپراتوری عثمانی جای خود را به فرهنگ غرب دادو گروهی جدیدی از روشنفکران عثمانی تحصیلکرده اروپا در اواخر قرن نوزدهم راه عثمانی های جوان را دنبال کردندو این گروه که به «ترکهای جوان» معروف شدند گام در اندیشه های ارنست رنان گذاشتند که می گفت «عامل اساسی ملیت اول در زبان، دوم در مذهب اخلاقیات و رسوم و سوم در تاریخ مشترک، سرزمین پدری و سرنوشت نهفته است» اگر چه ترکهای جوان سعی کردند که به منظور بسیج مسلمانان در حمایت از خلیفه عثمانی در آستانه جنگ جهانی اول برای مدت کوتاهی آن هم به طور نا موفق به اندیشه های پان اسلامی متوسل شوند اما بطور کلی فرهنگ اسلامی را بیشتر محصول سنت های عربی و ایرانی می دانستند تا نتیجه استبداد ترکها و پان ترکها از پیشینه ترکی مغولی بیشتر الهام می گرفتند تا از تمدن اسلامی .

 

در چنین فضایی بود که برخی از روشنفکران آذری از جمله آقا اوغلی، محمد امین رسول زاده، علی حسین زاده، نصیب یوسف بای علی، محمد هادی و آقایف از روسیه و ایران به قسطنطنیه (استانبول) آمدند تحت تاثیر ایدئولوژی پان ترکی قرار گرفتند و این نخبگان تعلقات و هویت های اسلامی خود را رها کردند و به پان ترکیسم گرایش یافتند آنان پس از بازگشت به باکو اندیشه های پان ترکی را تبلیغ کردند.

رسول زاده پس از بازگشت از استانبول حزب «مساوات» را در باکو بنیان گذاشت و همه تلاش خود را برای استقلال مناطق ترک زبان قفقاز بکار برد.

 

درباره ی پژوهشی

همچنین ببینید

بررسی تاثیر جنس پوشش میلگرد و میزان کاور بر خوردگی میلگرد بتن خود متراکم در سواحل عمان

بررسی تاثیر جنس پوشش میلگرد و میزان کاور بر خوردگی میلگرد بتن خود متراکم در more »