no-img
مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خسران و تباهی | مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی


مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خسران و تباهی
pro
مهر ۴, ۱۳۹۶
۱۵,۰۰۰ تومان
0 فروش
۱۵,۰۰۰ تومان – خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خسران و تباهی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق خسران و تباهی

 

توضیحات:

 

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

تعدادت صفحات: ۱۱۷ صفحه
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری

 

فصل دوم:یافته های تحقیق                             11 

بخش اول:تعریف خسران،ویژگیها و مصادیق آن         12

الف)بررسی معنای لغوی واژه خسران                 وضعیت کنونی / تهیه ی پشتیبان۱۲

ب) مصادیق خسران                        17

ج)ویژگیهای خاسرین                      22

بخش دوم:عوامل خسران و راههای جلوگیری از آن          35

الف)عوامل خسران                        35

۱-تکذیب و انکار                    35

۲- کفر                             44

۳-باز داشتن مردم از راه خدا                 52

۴-ظلم کردن                         54

۵-شرک ورزیدن به خدا                55

۶-پذیرش ولایت شیطان                 57

۷-دروغ و افتراء به خداوند      62

۸-آلوده کردن نفس و اطاعت از آن         62

۹-باطل اندیشی و باطل کاری              64

۱۰- شکستن پیمانها                  67

۱۱- قطع پیوندها                    66

۱۲- فساد در زمین                   66

۱۳-سوء ظن داشتن بخدا               66

۱۴-مشغول شدن به دنیا و غفلت از یاد خدا      70

۱۵- فرو رفتن در فسادو بهره برداری از امکانات مادی در مسیر گناهان                              72

۱۶-عملکرد ضعیف در مسولیت           73

۱۷- درخواست بدون علم               74

ب:راههای جلوگیری از خسران:             77

۱-ایمان آوردن                      79

۲- انجام اعمال شایسته              81

۳-سفارش کردن به حق                 82

۴- سفارش کردن به صبر               83

۵- تزکیه نفس                       84

۶-هدایت ویژه الهی                  86

۷- تسلیم در برابر خدا                  86

بخش سوم:آثار و نتایج خسران:                     87

الف)آثار خسران در دنیا                      87

۱-حسرت کشیدن و مغلوب شدن           87

۲- حبط اعمال                       89

۳- ندامت و پشمیانی                     90

۴- نازل شدن عذاب الهی              91

۵- گرفتار همنشین بد شدن در دنیا             93

ب) آثار خسران در آخرت:                      94

۱- ورود به جهنم                    95

۲- عذاب شدید                       95

۳- خلود در جهنم                    97

۴- خوار و ذلیل بودن در آتش جهنم             98

۵- فریادهای آنها را پاسخی نیست         99

۶- بر دوش کشیدن بار سنگین گناهان            100

۷- دچار حسرت گردیدن                101

۸- زشت و بد منظر شدن               102

۹- درخواست شفاعت و بازگشت به دنیا      103

۱۰- نابود شدن خدایان و سخنان دروغین آنها ۱۰۴

۱۱- نهایت دوری از رحمت خداوند          105

۱۲- حبط اعمال                  106

نتیجه گیری                                  109

فهرست منابع ومآخذ                               110

 

 

 

بخش اول : تعریف خسران و ویژگیها و مصادیق آن:

 

 با نگاهی به سوره عصر درمی یابیم که قرآن کریم عموم انسانها را در خسران و زیان اعلام می نماید مگر کسانی که ایمان و عمل صالح انجام دهند و یکدیگر را به حق و صبر سفارش کنند . دنیا بازاری است که انسان در آن سرمایه عمر را از دست می دهد تا سرمایه ای به دست بیاورد و حال گروهی هستند که نه تنها سرمایه ای به دست نمی آورند بلکه سرمایه ای را هم از دست می دهند و اینها هستند که گرفتار خسران و زیان هستند . همانطور که خداوند می فرماید

پس گروهی از انسانها هستند که سرمایه های عظیم خود را به بهایی اندک می فروشند و ضلالت را به جای هدایت می خرند .

و ما در این فصل بر آنیم که با شناخت معنای دقیق خسران در قرآن ، با مصادیق آن و ویژگی های خسران در قرآن نیز آشنا شویم .

الف : بررسی معنای لغوی واژه «خسران»

در معنای اصلی «خسر» نظرات مختلفی وجود دارد و برخی برای آن چندین وجه معنایی در نظر گرفته اند.

برخی معنای اصلی خسر را به معنای ضرر و زیان ، ضد سود آورده اند .

مصطفوی در التحقیق می نویسد: «معنای اصلی در این ماده آن چیزی است که مقابل سود قرار می گیرد یعنی کم شدن در مقابل سود کردن و اما نقص و گمراهی و هلاکت و ضرر ، هر یک از این موارد گاهی بر بعضی از موارد این معنا منطبق می شوند و گاهی از آثار این معنا هستند یا از اسباب و مقدمات آن هستند ۰۰۰»

برخی معنای اصلی «خسر» را کم شدن ، کم کردن و نقصان دانسته اند .

قرشی در قاموس می نویسد : «باید دانست که خسر ، خسران و خسار  یک معنی بیشتر ندارند و آن نقصان و کم شدن است چنانکه صریح آیه «وَلَا تُخْسِرُوا الْمِیزَانَ » (رحمن / ۹) و آیه ی «وَإِذَا کَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ» (مطفضین / ۳) است و اینکه ضلالت و هلاکت را از معنای آن شمرده اند بدان جهت است که ضلالت و هلاکت یک  نوع نقصان و زیان است ».

برخی از منابع لغوی اصل ماده «خسر» را بر همین معنا گرفته اند و همین نظر را دارند .

در برخی از منابع خسران به معنای کم شدن سرمایه آمده است که گاه به انسان نسبت داده می شود و می گویند فلان کس زیان کرد و گاه به خود عمل نسبت داده می شود و می گویند تجارتش زیان کرد .

گاه واژه خسران درباره دستاوردهای زندگی یه به عبارتی دیگر درباره سرمایه های برونی مانند مال و مقام دنایی است و گاه درباره ی سرمایه های درونی یا نتایجی که از حالات نفسانی حاصل می شود مثل از دست دادن صحت و سلامتی و عقل و ایمان و ثواب .

گرچه راغب معتقد است که خسران به معنای زیان در سرمایه های درونی است نه زیان در امور دنیوی و تجارت بشری . نویسنده الموسوعه القرانیه هم همین نظر را دارد .

 

 

 

در مجمع البیان ذیل آیه ۲۷ بقره «خسر» را به معنای نابودی تمام سرمایه آورده است و می نویسد : « خاسرون کسانی هستند که نفس خویش را هلاک کردند و به منزله ی کسانی هستند که سرمایه شان نابود شده است».

در المعجم الوسیط ذیل ماده «خسر» آمده است : «خسر التاجر : تاجر در تجارت خود مغبون شد و کلاه بر سرش رفت . زیان کرد در آن. خسر فلان : فلانی نابود شد . گمراه شد (خسر) الشی ء : آن چیزی کم و ناقص کرد . گویند خسر ، المیزان و الکیل : ترازو و پیمانه را کم داد و ناقص گردانید.»

و در لسان العرب آمده است : خسر به معنای نابودی است و الخسار و الخساره و الخیسری به معنای گمراهی و هلاکت است .

۱٫ التحفیق فی کلمات القرآن الکریم ، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، تهران ۱۴۱۶ ه . ق ، اول ، مصطفوی حسن ۱۲۹۷ ق ص ۵۲

 

 

۱٫ قاموس قرآن ، دار الکتب الاسلامیه ، تهران ، ۱۳۱۸ ش ، نهم ، قرشی ، علی اکبر ص ۲۴۳

 

۲٫ معجم مقاییس اللغه ، مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی ، قم ، ۱۴۰۴ ق بی تا ج ۲ ، ص ۱۸۲

 

۳٫شرح و تفسیر لغات قرآن براساس تفسیر نمونه ، بنیاد پژوهشهای اسلامی ، مشهد ، ۱۳۸۱ ش ، دوم ، شریعتمداری ، جعفر ، ج ۱ ، ص ۶۸۰ ؛ المفردات فی غریب القرآن ، رضوی ، مشهد ، ۱۳۷۵ ش ، دوم ، راغب اصفهانی( م ۵۰۲) ، مترجم : غلامرضا خسروی حسینی ص ۵۹۹ ؛ الموسوعه القرآنیه ، موسسه سجل العرب ، بی جا ، ۱۴۰۵ ق ، آبیاری ابراهیم ،ج ۸ ، ص ۱۶۶

 

. المفردات فی غریب القرآن، ص ۵۹۹

 

. الموسوعه القرآنیه، ج ۸ ، ص ۱۶۶

 

۱٫ مجمع البیان فی تفسیر القرآن ،ناصر خسرو،تهران،۱۳۷۲ ش،سوم،فضل بن حسن طبرسی، ج ۱،ص ۱۷۰

 

. فرهنگ المعجم الوسیط ، انتشارات اسلامی ، تهران ، ۱۳۸۱ ش ، اول ، ابراهیم اینس ، منتصر عبد العظیم ، الصوالحی علمیه ، محمد خلف احمد ، مترجم : محمد بندرریگی ، ج ۱ ، ص ۴۹۶

 

 



موضوعات :
ads

دیدگاه ها