no-img
مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی | مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی


مبانی نظری,پرسشنامه,پروتکل های روانشناسی,پروپوزال| پژوهشی
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی
pro
مهر ۲۵, ۱۳۹۶
۱۵,۰۰۰ تومان
0 فروش
۱۵,۰۰۰ تومان – خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی

 

توضیحات:

 

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

تعدادت صفحات: ۲۲ صفحه
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری

 

مبانی نظری وپیشینه تحقیق هویت اجتماعی

فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری …………………………………………………………………………………..    16

۱-۲ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..   17

۲-۲ مباحث نظری …………………………………………………………………………………………………………..   17

۱-۲-۲ دورکیم ………………………………………………………………………………………………………………..    17

۲-۲-۲ پارسونز …………………………………………………………………………………………………………………   18

۳-۲-۲ ماکس وبر …………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰

۴-۲-۲ کنش متقابل نمادی………………………………………………………………………………………………….    22

۵-۲-۲ کولی …………………………………………………………………………………………………………………….    23

۶-۲-۲ مید ………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴

۷-۲-۲ گافمن……………………………………………………………………………………………………………………    26

۸-۲-۲ نظریه هویت (بورک) ……………………………………………………………………………………………….   27

۳-۲ چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق …………………………………………………………………………..    30

۴-۲ پرسشهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. ۳۱

۵-۲ فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….   31

۶-۲ الگوی نظری و تحلیلی تحقیق……………………………………………………………………………………….   32

 

 

 

مقدمه :

 

در این فصل ابتدا مروری بر نظریات مرتبط  با تحقیق مطرح خواهد شد و سپس با انتخاب چند نظریه تلفیقی ، چار چوب نظری مناسب  با این تحقیق مطرح می شود و پس از بیان مدل تحلیلی تحقیق به بیان فرضیات تحقیق خواهیم پرداخت .

 

۲-۲ مباحث نظری

 

در این فصل عمدتا نظریات تعدادی ازجامعه شناسان که به موضوع هویت اجتماعی پرداخته اند و با اهداف این تحقیق مرتبط می باشد ، مطرح می شود 

                     

۱-۲-۲ امیل دورکیم [۱]

 

یکی از مفاهیم کلیدی دورکیم ، مفهوم وجدان جمعی است که عبارت است از " مجموعه باورها . احساسات مشترک در بین حد وسط اعضای یک جامعه " سایه گسترده وجدان جمعی  بر سر تمام افراد افکنده شده است و از فرهنگی به فرهنگ دیگر تفاوت نمی کند ، به عبارت دیگر ، تغییر فرهنگ و یا نو شدن نسلها ، تغییری در وجدان جمعی به وجود نمی آورد و همچنان ثابت باقی می ماند . تنها تفاوتی که ممکن است بوجود آورد در شدت و ضعف وجدان عمومی است . دورکیم برای نشان دادن چگونگی تحول وجدان جمعی و شدت و ضعف آن ، مفاهیم همبستگی مکانیکی و ارگانیکی را که نشان دهنده ی دو سازمان اجتماعی متفاوتند به کار برده است : به عقیده وی هر چه همبستگی مکانیکی بیشتر  باشد به علت شباهت افراد و مشترکات فراوان ، وجدان جمعی نیز قوی تر خواهد بود .

((با افزایش تعداد جمعیت و گسترش ارتباطات اخلاقی و حجم اجتماعی در این جامعه همبستگی مکانیکی کم کم تبدیل  به همبستگی ارگانیکی می شود . در این جامعه به علت متمایز بودن افراد از یکدیگر وجدان جمعی تضعیف می شود ، آزادی های فردی گسترش می یابد و هر کس مختار است که طبق میل خود عمل کند)) (آرون  :1377 : 366- 364 )

نفوذ نظارت کننده در جامعه بر گرایشهای فردی ، دیگر کارایی اش  را از دست داده و افراد جامعه  به حال خودشان واگذار خواهند شد . دور کیم این وضعیت را در جوامع جدید آنومی  یا بی هنجاری نامیده  است. و به دنبال راه حلهایی برای رهایی از وضعیت بحرانی می گردد . بدیهی است  راه حل او تقویت وجدان جمعی است که از طریق عضویت در گروههای صنفی ایجاد می شود .

((به عقیده دورکیم یکی از عوامل موثر بر هویت مذهبی انسانها ، شرکت در مناسک مذهبی است . بر گزاری مناسک مذهبی ، تجمع مردمی  را در پی دارد که دارای ارزشها و  باورهای مشترکی هستند . این تجمع ، تقویت روح جمعی ، انسجام و اتحاد مومنین به آن مذهب را به ارمغان می آورد . این تجمع که با احساسات مشترک شارکین همراه است ، آنها را از حوزه ی مادیات به حوزه معنویات منتقل می کند . وی معتقد است که همه ی فرقه های سیاسی ، اقتصادی  یا اعتقادی مواظب اند که همایش های دوره ای داشته باشند ،  تا اعضایشان بتوانند ، با به نمایش در آوردن ایمان مشترک خود در بین جمع به آن جانی تازه ببخشند .)) ( تیریاکیان ، ۱۳۷۳ : ۱۵۹ )

علاوه بر کارکرد اصلی تجمع مردم در برگزاری مراسم مذهبی ، شادی و تفریح مردم نیز با  برگزاری مراسم مذهبی تامین می گردد . بدین جهت است که از نظر دورکیم ، پیوندی نزدیک و ناگفتنی بین روزه و مهمانی ، ایام مقدس و تعطیلات ، تعطیلات و شادی برقرار است . بدین خاطر گسترش و ارج نهادن به ایام مقدس و مناسک مذهبی سبب ایجاد همبستگی و انسجام مذهبی می شود .

 

 


[۱]-Emile Durkheim                                                                                               

 

 



موضوعات :
ads

دیدگاه ها